Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


M6-M60 expressz

Magyarország egyik legfiatalabb autópályáját a szakaszos megnyitással szoros összefüggésben kezdték ellepni a távolsági volán járatok. Az első autópálya-szakaszt 2006-ban adták át, Érd és Dunaújváros között. Már abban az évben mintegy napi 20 járatpárt tereltek autópályára, igaz, akkoriban a menetidő (papíron) az autópálya előtti 1 óra 20 percről csak 1 óra 13 percre csökkent a budapesti Népliget és a dunaújvárosi Dózsa Mozi állomások között.

Már az M6-os autópálya előtt is létezett egy olyan Budapest - Harkány expressz (1134/101), amely nem állt meg Dunaföldvárig (megállás nélkül haladt át Dunaújvároson), és a teljes útvonalon 4 óra 35 perces menettartamot hozott össze. Ez a járat az autópálya első szakaszának megnyitásával 4 óra 25 percre rövidült.

2007-ben született meg egy másik Budapest - Harkány expressz (1131/1), amely viszont már Budapest és Szekszárd között sem állt meg sehol. Ez már látványos menetidő-különbséget eredményezett: 2 óra 52 percről 2 óra 25 percre csökkent a Budapest - Szekszárd szakasz, a teljes menettartam pedig 5 óra 25 percről 4 óra 35 percre. (Nem keverendő a most vizsgált 1131-es és az előbb említett 1134-es vonal.)

Az igazi áttörést a 2010-ben átadott Dunaújváros - Szekszárd - Bóly szakasz hozta, illetve a csatlakozó M60 autópálya Bóly és Pécs között. Bár a mai napig nincs olyan járat, amely Budapest és Pécs között végig az autópályán száguldana, mégis láthatunk nem kevés volán járatot a felső és alsó szakaszokon egyaránt. A felső szakaszon (Budapest - Szekszárd) három társaság szolgáltat: a Gemenc Volán, a Pannon Volán és a Volánbusz, míg az alsó szakaszon (Bátaszék - Pécs) a Bács, Körös, Kunság, Pannon, Tisza és a Zala Volán osztozik, továbbá a Volánbusz járat néhány menetrenden kívüli expresszt erre. A további vizsgálódást ennek megfelelő bontásban végezzük.

Budapest - Szekszárd szakasz

2010-ben, az autópálya megnyitását követően megjelentek a Budapest és Szekszárd között megállás nélkül közlekedő M6-expressz járatok, amelyek közül a Volánbusz járatai (az InterCity forgalomban bevett módon) nevesített expresszekké váltak. A menetidő a Budapest - Szekszárd szakaszon 1 óra 55 percre csökkent, a már vizsgált Budapest - Harkány vonalon pedig 4 óra 0 perc lett az 1134-es mezőszám alatt és 4 óra 15 perc az 1131-es mezőszám alatt.

Az új menetrenddel Budapest - Szekszárd viszonylatban kétórás, ütemes rendszer született: 7.05, 9.05, 11.05, 13.05, (p)14.05, 15.05, (p)16.05, 17.05, (v)19.20. Ellenirányban a hétköznapi közlekedésben vannak még hézagok: 5.45, 7.45, (p)8.45, 10.45, (p)11.45, (p)12.45, 14.45, 16.45, 18.45. Az expresszek úticéljai pedig Harkány (1131, 1134), Pécs (1134), Bonyhád (1134), Mohács (1131) és Baja (1126) lettek.

Természetesen ezen felül közlekednek olyan Budapest - Pécs expresszek is, amelyek letérnek Dunaújvárosnál a pályáról, majd a 6. sz. főúton haladnak tovább. Ezek a járatok páros óra 20. percében hagyják el a népligeti pályaudvart: 6.20, 8.20, 10.20, 12.20, 14.20, (v)15.20, 16.20. Itt a hézagokban Mohácsra indul lassabb M6-expressz: 13.20 és 17.20. Ellenirányban a páratlan óra 25. perce dominál: 5.00, 7.15, 9.15, 11.25, 13.25, 16.25, 17.25. A maradék járatok a továbbra is közlekedő Budapest - Dunaújváros expresszek, illetve a nem ütemesen közlekedő egyéb járatok (pl. 1121 Budapest - Tolna - Szekszárd vagy 1136 Budapest - Komló).

Összegezve a sok szöveget, íme a menetidő változása néhány meghatározó vonalon az autópálya előtti időkből (2004), az első szakasz átadása után (2008) és a teljes szakasz átadása után, napjainkban (2012):

  2004 2008 2012
Budapest - Dunaújváros 1 ó 23 p 1 ó 05 p 1 ó 13 p
Budapest - Szekszárd 2 ó 52 p 2 ó 25 p 1 ó 55 p
Budapest - Harkány (1131) 5 ó 25 p 4 ó 35 p 4 ó 15 p
Budapest - Harkány (1134) 4 ó 35 p 4 ó 25 p 4 ó 00 p
Budapest - Mohács (1131) 4 ó 00 p 3 ó 50 p 3 ó 50 p

Megjegyzés: minden cellába az adott évben elérhető leggyorsabb járatot írtam a Budapest - Dunaújváros és a Budapest - Szekszárd szakaszokon. Egyéb helyeken mindig azonos járat menetidő-változását vizsgáltam. Ebből származik (és nem elírás), hogy 2008-ban látszólag gyorsabb volt az eljutás Budapest és Dunaújváros között, mint napjainkban.

Járművek, járatok, fordák:

Gemenc Volán

A Gemenc Volán jellemzően három típust futtat az M6-expressz járatokon: Scania Irizar, Mercedes Intouro és Ikarus E98-as példányokat. Az Irizarok és Intourok járják a Budapest - Szekszárd - Bonyhád expresszeket, mivel ezeken a kocsikon van Tempo100 engedély. [Folyt. köv.]

Pannon Volán

A Pannon Volán döntően Ikarus E95-ös példányokkal, ritkábban E98-as buszokkal járja a fővárosi fordákat. Előfordul Irizar (FJX-474) és Scania OmniExpress (LWE-327) is. [Folyt. köv.]

GSM-306 (Ikarus E99): Pécs, aut. áll. (5.00) - Budapest, Népliget (9.35), vissza Budapest, Népliget (14.20) - Pécs, aut. áll. (18.30).

Volánbusz

LZU-865     LVX-814     HKP-229

A Volánbusz kezdetben "hétköznapi" kocsikkal járta ezeket a távolsági fordákat. 2011. május 1-jén került ide három bérelt MAN Lion's Top Coach típusú autóbusz (LVX-813, LVX-814, LVX-815), amelyek révén komfortos, nagy sebességű utazást nyújtott a Volánbusz a Szekszárd felé utazóknak, az alábbi fordákon:

LVX-813 (Geresd expressz): Mohács, aut. áll. (9.40) - Budapest, Népliget (12.40), vissza Budapest, Népliget (17.05) - Mohács, aut. áll. (20.10).

LVX-814 (Serena expressz): Budapest, Népliget (9.05) - Harkány, aut. áll. (13.20), vissza Harkány, aut. áll. (16.40) - Budapest, Népliget (21.00).

LVX-815 (Pannonius expressz): Budapest, Népliget (7.05) - Harkány, aut. áll. (11.05), vissza Harkány, aut. áll. (14.30) - Budapest, Népliget (18.40).

2012. január 1-jén tovább bővült a luxusbusz-kínálat a vonalon. A Volánbusz két, szintén bérelt Scania Irizar Century példányt (LZU-865 és MAG-452) is forgalomba állított. Először a MAG-452 került az M6-os autópályára, később, amikor március elején az LVX-813 Zalaegerszegre kezdett járni, akkor az ő fordáját kapta meg az LZU-865:

LZU-865 (Geresd expressz): Mohács, aut. áll. (9.40) - Budapest, Népliget (12.40), vissza Budapest, Népliget (17.05) - Mohács, aut. áll. (20.10).

MAG-452 (Busó expressz): Mohács, aut. áll. (4.40) - Budapest, Népliget (7.40), vissza Budapest, Népliget (13.05) - Mohács, aut. áll. (16.10).

2012. május 1-jén, amikor lejárt az összes MAN bérleti szerződése, a Volánbusz hirtelen hosszú buszok nélkül maradt. Kényszer megoldásként a korosabb Mercedes O580 Travegokat (HKP-216 és HKP-229) helyezte a két harkányi fordára:

HKP-216 (Pannonius expressz): Budapest, Népliget (7.05) - Harkány, aut. áll. (11.05), vissza Harkány, aut. áll. (14.30) - Budapest, Népliget (18.40).

HKP-229 (Serena expressz): Budapest, Népliget (9.05) - Harkány, aut. áll. (13.20), vissza Harkány, aut. áll. (16.40) - Budapest, Népliget (21.00).

Ezeken kívül alapvetően mindenféle autóbuszt közlekedtet az M6-os autópályán (Ikarus 395, E95 és E97, Mercedes  O350 Tourismo és  O560 Intouro, MAN ÜL313, stb.).

Szekszárd - Bóly (és M60 Bóly - Pécs) szakasz

Az autópálya alsó szakaszán több szolgáltató kevesebb járata közlekedik. A Szekszárd - Bátaszék szakaszon papíron csak a Pannon Volán egyetlen hétköznapi Szeged - Kaposvár járata (1505-ös vonal) és a Volánbusz vasárnapi Mohács - Budapest járata (1131-es vonal) jár, a Bátaszék - Pécs szakaszon pedig a bevezetőben is említett 6 szolgáltató osztozik (Bács, Körös, Kunság, Pannon, Tisza, Zala). Ezen felül a Volánbusz is közlekedtet néhány meg nem hirdetett "szuperexpresszt". Ezek a teljes Budapest - Mohács szakaszt autópályán teszik meg, jellemzően olyan pénteki (vasárnapi) másodrészek, amikor a Budapest - Mohács utasok megtöltenek egy teljes autóbuszt. Nem ritkán ez a jármű E97-es Ikarus.

Az autópályát is használó Szeged - Baja - Pécs vonalon (1504-es mező, továbbá az ebbe illeszkedő 1486-os, 1523-as, 1524-es, 1535-ös, 1539-es, 1577-es, 1653-as és 5313-as vonalak) 2010-ben ütemes menetrendet vezettek be, ennek megfelelően kétóránként indulnak az expresszek Dunán innen és túl: Pécs (m,szo)7.00, 9.00, 11.00, (p)12.00, 13.00, (v)14.00, 15.00, (p)15.00, 17.00, (cs,p,v)19.00; Baja p6.35, (m,szo)8.35, (m,szo)10.35, (p)11.35, 12.35, 14.35, (v)15.15, 16.35, (cs,p,v)16.35, (v)16.35, (v)17.35, 18.35, (v)18.35, (v)20.35. A menetidő a korábbi 1 óra 55 percről 1 óra 20 percre csökkent.

GBG-519     LKZ-124     AGZ-844

Bács Volán

A Bács Volán hétköznap egyetlen fordával szerepel az M6 / M60 autópályán, amely a hetek utolsó iskolai előadási napján közlekedik (1539-es, vissza 1504-es vonal), az autóbusz jellemzően Credo IC12. Vasárnap közlekedtetnek még egy Szentes - Pécs (1577-es és 5313-as vonalak), egy Szolnok - Pécs (1535-ös vonal) és egy Békéscsaba - Pécs (1486-os vonal) járatot is.

Szolnok (v12.00) - Pécs (v17.55).

Szentes (v14.00) - Pécs (v18.55).

FJU-809 (Ikarus E98): Békéscsaba (v14.20) - Pécs (v19.55).

LKN-988 (Credo IC12): Baja (p9.35) - Pécs (p10.55), vissza Pécs (p12.00) - Szeged (p13.20).

Körös Volán

A Körös Volán napi egy fordával járja a Békéscsaba - Orosháza - Hódmezővásárhely - Szeged - Baja - Pécs vonalat, jellemzően egy MAN Lion's Regio, ritkábban egy Lion's Coach típusú autóbusszal.

MAN Lion's Regio: Békéscsaba (8.20) - Pécs (13.55), vissza Pécs (15.00) - Békéscsaba (20.35).

Kunság Volán

A Kunság Volán munkanapokon egy fél (1523-as vonal), a hetek utolsó iskolai előadási napján két teljes fordával járja a Kiskunhalas - Baja - Pécs vonalat (1577 és 5313-as vonal, bár itt a két mező alatt ugyanaz a járat van meghirdetve). A fél forda úgy értendő, hogy a járat visszafelé nem az autópályán közlekedik.

Kiskunhalas (m5.00) - Pécs (m7.55).

AGZ-844 (Ikarus 256): Kiskunhalas (p10.05) - Pécs (p12.55), vissza Pécs (p15.00) - Kiskunhalas (p17.50).

Pannon Volán

A Szeged - Baja - Pécs vonal egyik végpontja (Pécs) éppen a Pannon Volán érdekeltségébe tartozik, így érthető, hogy a pannonos buszok száma magasabb az autópályán. Jellemzően Ikarus E95-ös példányokkal közlekednek az M6 / M60-ason, de egy fél fordát E97-es emeletes autóbusz végez, egy teljes Pécs - Szeged - Pécs expresszt pedig a nemzetközi járatokról lekerült Irizar csinál. Néha a Scania Omniexpressz is feltűnik a vonalon. Szintén a Pannon Volán közlekedteti azt a Szeged - Kaposvár járatot (1505-ös vonal), amelyik Bátaszék felől Szekszárd felé hajt fel az autópályára, illetve a hetek első iskolai előadási napja előtt egy Pécs - Baja - Kecskemét - Baja - Pécs fordát (1524-es vonal) is közlekedtetnek.

FLJ-839 (Irizar Century): Pécs (9.00) - Szeged (12.25), vissza Szeged (16.30) - Pécs (19.55).

GBG-119 (Ikarus E95): Pécs (m7.00) - Szeged (m10.25), vissza Szeged (m13.30) - Kaposvár (m18.15).

GBG-519 (Ikarus E97): Pécs (13.00) - Szeged (16.25).

JOM-375 (Ikarus E95): Szeged (m12.30) - Pécs (m15.55).

Pécs (v14.00) - Kecskemét (v17.30), vissza Kecskemét (v18.20) - Pécs (v21.55).

Tisza Volán

Szeged igen nagy forgalmat generál (nem kizárólag, de nagyrészt az egyetemei miatt), így a Tisza Volán is fontos szerepet kap az 1504-es Szeged - Pécs vonalon, így az autópályán is. Az autóbuszok MAN Lion's Coach vagy Volvo B10-400 típusúak.

Szeged (m,szo 6.30) - Pécs (m,szo 9.55), vissza Pécs (m,szo 11.00) - Szeged (m,szo 14.25).

Szeged (m8.30) - Pécs (m11.55).

Szeged (v12.30) - Pécs (v15.55).

IES-051 (Volvo B10-400): Szeged (cs,p,v 14.30) - Pécs (cs,p,v 17.55), vissza Pécs (cs,p,v 19.00) - Szeged (cs,p,v 22.25).

Zala Volán

A Zala Volán a 1653-as számú Zalaegerszeg - Nagykanizsa - Kaposvár - Pécs - Szeged viszonylattal veszi igénybe az autópályát, irányonként naponta egyszer. A járatok közlekedése a 1504-es vonal ütemébe illeszkedik. A szolgáltatás kezdetén a Zala Volán futtatta a legnagyobb autóbuszokat az autópályán: egy Setra S317UL és egy S319GT-HD járt, utóbbi nem csak méretében, hanem kényelmében is kiemelkedett. Később a rövidebb S317UL újra Zalaegerszeg - Pécs járatra került, a hosszabb S319GT-HD pedig ideiglenesen újra Zalaegerszeg - Budapest járatokat végez. Addig egy Setra S315GT-HD és egy Alfa Regio járja a szegedi fordákat. A buszok kétnaponta kerülnek ugyanarra a járatra.

LOY-291 (Setra S315GT-HD) vagy LKZ-124 (Alfa Regio): Zalaegerszeg (12.50) - Szeged (20.25).

LOY-291 (Setra S315GT-HD) vagy LKZ-124 (Alfa Regio): Szeged (14.30) - Zalaegerszeg (22.05).

Volánbusz

A Volánbusz hivatalosan nem szolgáltat az M6-os autópálya alsó (Bátaszéktől délre eső) szakaszán, de ha megtelik egy-egy Budapest - Mohács expressz a célállomásig utazókkal (pl. pénteken), akkor előfordul, hogy az adott autóbusz végig az autópályán közlekedik. A busz típusa a Budapest - Szekszárd szakasznál már bemutatottakkal azonos. Ezen felül egy Mohács - Budapest járat közlekedik Bátaszék és Budapest között autópályán:

Mohács (v15.40) - Budapest (v18.25).